Rosja: Tajna broń w telewizji; eksperci wątpią, że był to przypadek

Stacje NTV i Pierwyj Kanał na początku tego tygodnia pokazały wystający zza ramienia jednego z generałów w czasie spotkania z Putinem dokument, który przedstawia schemat i szczegóły na temat tajnego systemu zwanego Status-6.
 
Opis na dokumencie studiowanym przez rosyjskiego generała mówił o "oceanicznym wielocelowym systemie Status-6" przeznaczonym do "niszczenia ważnych gospodarczych obiektów wroga w obszarach przybrzeżnych, a także zadania gwarantowanych dewastujących szkód terytorium tego kraju poprzez stworzenie obszernych stref skażenia radioaktywnego, czyniąc je przez długi czas niezdatnymi dla celów wojskowych, gospodarczych czy innych w długim czasie".
 
W powtórzonych relacjach ze spotkania z Putinem stacje wycięły już ten fragment nagrania.
 
Jak oświadczył rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow, "jest prawdą, że niektóre tajne informacje zostały ujawnione, ale natychmiast zostały usunięte". "W przyszłości bez wątpienia podejmiemy kroki zapobiegawcze, żeby to się nie powtórzyło" - zapowiedział.
 
Piątkowy "Kommiersant" odnotowuje jednak, że we wrześniu amerykański portal The Washington Free Beacon opublikował informację o "tej nieszczęsnej torpedzie razem ze wszystkimi technicznymi charakterystykami". "Kommiersant" ujawnia też, że polecenie nakręcenia przebitek z tego spotkania i przekazania ich kanałom federalnym otrzymał operator telewizji Zwiezda, należącej do rosyjskiego resortu obrony.
 
Także biznesowa gazeta internetowa "Wzgliad" skomentowała w czwartek wieczorem, iż Kreml "zbyt lekko przyznał, że tajne do tej pory systemy zostały +ujawnione+ w federalnych kanałach telewizyjnych". Przywodzi to na myśl "wojnę psychologiczną", której celem jest przekonanie USA, by zrezygnowały z projektu globalnej tarczy antyrakietowej - tłumaczy gazeta. Pisze, że prowokacja się powiodła, bo anglosaskie media "wpadły w panikę".
 
Także niezależny analityk Aleksandr Golc wyraził opinię, że schemat pokazano specjalnie, "aby wystraszyć świat". "To próba zademonstrowania asymetrycznej odpowiedzi na amerykańską tarczę antyrakietową" - oznajmił.
 
Amerykańskie ministerstwo obrony potwierdziło, że zapoznało się z doniesieniami o rosyjskim systemie, ale odmówiło komentarza.(PAP)